CZĘŚĆ PRAKTYCZNA
Podstawowe czyn
ności edycyjne
Po otwarciu nowego dokumentu przystępuje się jego tworzenia. Faza ta obejmuje m. in.: wprowadzanie tekstu za pomocą klawiatury, wstawianie i usuwanie tekstu, przenoszenie fragmentu tekstu w obrębie dokumentu, kopiowanie fragmentu tekstu w obrębie dokumentu lub do innego dokumentu, zastępowanie wybranych słów innymi, sprawdzanie pisowni i dokonywanie potrzebnej korekty.
Ćwiczenie 1
Wstawianie i usuwanie tekstu w dokumencie podanie:
- otwieramy dokument podanie (w przypadku, gdy jest on otwarty pomijamy ten etap);
we wpisanego wcześniej tekście dokonujemy następujących zmian:
ustawiamy kursor na końcu pierwszego wiersza po słowach "...Lublin 30-06-99";
naciskamy klawisz Enter, co powoduje przejście do następnej linii;
wpisujemy: Ul. Zamojska 14
naciskamy klawisz Enter;
wpisujemy: 20-301 Lublin
odnajdujemy następujący fragment tekstu: "...języka angielskiego (również informatycznego)";
ustawiamy kursor za słowem "...informatycznego";
posługując się klawiszem Backspace kasujemy tekst w nawiasie;
wpisujemy w tym miejscu: w tym słownictwa informatycznego;
ustawiamy kursor za nawiasem;
robimy odstęp klawiszem spacji (podłużny klawisz na dole klawiatury); ustawiamy kursor za nawiasem;
dopisujemy: "...oraz języka niemieckiego";
- zapisujemy zmiany klikając na ikonie Zapisz.
Ćwiczenie 2
Kopiowanie fragmentu tekstu w obrębie dokumentu.
- Przed wykonaniem ćwiczenia otwieramy dokument
podanie (w przypadku wcześniejszego zamknięcia go);
przesuwamy wskaźnik myszki przed pierwszy wyraz w tekście: "Jan";
gdy wskaźnik przyjmie taki oto kształt
wciskamy lewy klawisz myszki;
trzymając ciągle wciśnięty lewy klawisz myszy przeciągamy wskaźnik po wyrazach: "Jan Kowalski";
zwalniamy lewy klawisz myszy;
fragment został zaznaczony, o czym świadczy jego zaczernienie (inwersja);
klikamy na ikonie
(Kopiuj);
ustawiamy kursor po wyrazie "...obowiązków.";
naciskamy klawisz Enter;
klikamy na ikonie
(Wklej);
ustawiamy kursor przed wstawionym przed chwilą tekstem;
dopisujemy: "Z poważaniem";
zapisujemy zmiany.
Ćwiczenie 3
Zastępowanie wybranych słów innymi. Zastąpimy wyrazy "przede wszystkim" wyrazem "również". W tym celu:
jeżeli dokument podanie został zamknięty wówczas należy do otworzyć;
uruchamiamy z menu Edycja polecenie Zamień...;
w polu Znajdź: wpisujemy: "przede wszystkim";
w polu Zamień na: wpisujemy: "również";
klikamy przycisk Znajdź następny;
po odnalezieniu szukanej sekwencji słów klikamy przycisk Zamień;
zapisujemy zmiany.
Ćwiczenie 4
Przenoszenie fragmentu tekstu w obrębie dokumentu.
Otwieramy dokument podanie, jeżeli został zamknięty;
ustawiamy kursor przed słowami: "Jestem człowiekiem ...";
klikamy trzykrotnie w dowolnym miejscu zdania rozpoczynającego się od powyższych słów;
zdanie to zostało zaznaczone co sygnalizowane jest zaczernieniem;
klikamy ikonę
(Wytnij);
ustawiamy kursor za zdaniem kończącym się słowami: "... z tej dziedziny.";
naciskamy klawisz Enter;
kursor ustawił się w następnym wierszu;
klikamy na ikonie
(Wklej);
fragment tekstu został przeniesiony;
zapisujemy zmiany.
Ćwiczenie 5
Sprawdzenie pisowni za pomocą wbudowanego w edytor słownika. Aby sprawdzić automatycznie błędy w tekście należy:
podanie o ile został on zamknięty;
uruchomić polecenie Pisownia i gramatyka... z menu Narzędzia lub klawiszem F7;
w przypadku naszego tekstu edytor odnajdzie wyraz: "Syntex", który jest akurat poprawnie napisany (program potraktował go jako błąd, ponieważ nie zawiera go w swojej bazie słów) dlatego też nie będziemy go poprawiać, naciskamy więc klawisz Zignoruj
po zignorowaniu słowa "Syntex" program znajdzie następne słowo, a mianowicie: "Ukonczyłem", które jest napisane błędnie, dlatego w tym przypadku klikamy na przycisku Zmień;

- po odnalezieniu tych dwóch słów program zakończy sprawdzanie pisowni, gdyż nie znalazł więcej błędów; potwierdzamy wyświetlo
ny komunikat;
- zapisujemy zmiany.
Po wprowadzeniu powyższych zmian edytowany przez nas tekst powinien mieć taką oto treść:
Jan Kowalski Lublin 30-06-99
Ul. Zamojska 14
20-301 Lublin
Do Zarządu Spółki "Syntex"
Zwracam się z uprzejmą prośbą o rozważenie możliwości zatrudnienia mnie w Waszej firmie. Ukończyłem niedawno studia wyższe na Politechnice Lubelskiej, na kierunku Wychowanie Techniczne o specjalności informatyka w szkole. Posiadam dość duże umiejętności posługiwania się komputerem, co uwarunkowan
e jest nie tylko specyfiką kierunku studiów ale również moimi zainteresowaniami. Staram się ciągle doskonalić swoje umiejętności informatyczne, poszerzając i uaktualniając wiadomości z tej dziedziny.
Wykazuję się również znajomością języka angielskiego (w tym słownictwa informatycznego) oraz języka niemieckiego.
Jestem człowiekiem odpowiedzialnym i jako podwładny potrafię wywiązywać się ze swoich obowiązków.
Z poważaniem Jan Kowalski
Załączniki:
Ćwiczenie 6
Kopiowanie tekstu do innego dokumentu. W naszym przypadku będzie to skopiowanie dokumentu życiorys do dokumentu podanie:
życiorys klikając na ikonie (Otwórz) i w otwartym oknie dialogowym odszukujemy plik życiorys;
klikamy przycisk Otwórz;
otwieramy również dokument podanie (jeżeli został wcześniej zamknięty);
jeżeli aktualnie znajdujemy się w dokumencie życiorys wówczas pomijamy ten krok, w innym przypadku przechodzimy do okna tego dokumentu rozwijając menu Okno i klikając na pozycji odpowiadającej nazwie życiorys;
po przejściu do okna dokumentu życiorys zaznaczamy cały dokument przesuwając wskaźnik myszki na lewo od tekstu dokumentu w obszar, w którym przybiera on kształt strzałki wskazującej w prawo,
a następnie trzykrotnie klikamy myszką (inny sposób to kombinacja klawiszy Ctrl, A);
klikamy na ikonie
(Kopiuj);
przechodzimy do okna dokumentu podanie (menu Okno);
ustawiamy kursor za słowem "Załączniki";
naciskamy klawisz Enter;
wstawiamy skopiowany z dokumentu życiorys tekst klikając na ikonie
(Wklej);
ustawiamy kursor za słowem "Załączniki" i naciskamy Enter kilkakrotnie aż wstawiony przed chwilą tekst życiorysu znajdzie się na następnej stronie;
zapisujemy zmiany dokonane w dokumencie podanie.