CZĘŚĆ PRAKTYCZNA
Listy wypunktowane i wyliczeniowe
Tworzenie tabel
Wstawianie grafiki
Wstawianie nagłówka, stopki i numerów stron
Listy wypunktowane i wyliczeniowe
Edytory tekstów posiadają funkcję automatycznego tworzenia list wypunktowanych i wyliczeniowych. Użytkownik ma możliwość dostosowywania ich wyglądu (znak graficzny wypunktowania, format wyliczenia) do własnych preferencji.
Ćwiczenie 1
Wykonanie listy numerowanej o zmodyfikowanym formacie.
- Otwieramy nowy dokument;
- piszemy w pierwszym wierszu: "Wykaz zadań zaliczeniowych", następnie środkujemy tekst i zwiększamy rozmiar czcionki o dwa punkty;
- w kolejnym wierszu wpisujemy: "Edytory tekstu:";
- uruchamiamy polecenie Wypunktowanie i numerowanie z menu Format;
- klikamy na zakładce
Numerowanie i wybieramy poniżej w oknie format numerowania: 1. itd.;
- klikamy na przycisku Dostosuj..., wstawiamy kursor w polu Format numeracji i przemieszczamy go klawiszem strzałki w skrajne lewe położenie (przed kropkę), a następnie wpisujemy "zadanie" i naciskamy klawisz spacji;
- w polu styl numeracji: powinna znajdować się opcja 1, 2, 3..., natomiast w polu Zacznij od: opcja 1;
- klikamy na przycisku Czcionka i w polu Styl czcionki: zaznaczamy opcję Pogrubiona, a następnie klikamy na przycisku OK;
- klikając w kolejnym oknie na przyci
sku OK dokonujemy wyboru formatu wyliczenia, który powinien wyglądać tak: zadanie 1.
- wpisujemy: "Edycja dokumentu podanie o pracę";
- naciskamy klawisz Enter co spowoduje pojawienie się w kolejnym wierszu Zadanie 2;
- wpisujemy: "Zmiana stylu i rozmiaru czcionki" i przechodzimy do kolejnego wiersza naciskając klawisz Enter;
- wpisujemy: "Zmiana wyrównania tekstu", naciskamy klawisz Enter;
- w kolejnym wierszy wpisujemy: "Drukowanie dokumentu" i naciskamy klawisz Enter;
- klikając na ikonie
kończymy listę wyliczeniową;
- zapisujemy dokument pod nazwą
zadania.
Ćwiczenie 2
Tworzenie listy wypunktowanej.
- Otwieramy dokument zadania jeżeli został wcześniej zamknięty;
- ustawiamy kursor na końcu dokumentu (po liście numerowanej);
- wpisujemy: "Zagadnienia:" i naciskamy klawisz Enter;
- wybieramy z menu Format polecenie Wypunktowanie i numerowanie...;
- klikamy zakładkę
Wypunktowanie i wybieramy format
- klikamy na przycisku OK;
- piszemy: "zmiana rozmiaru czcionki", naciskamy Enter;
- w kolejnym wierszu piszemy: "zmiana stylu czcionki";
- przechodzimy do kolejnego wiersza naciskając klawisz
Enter i piszemy: "kontrola wyrównania tekstu", naciskamy klawisz Enter; w kolejnym wierszu piszemy: "zmiana stylu czcionki";
- w kolejnym wierszu piszemy: "drukowanie dokumentu";
- spróbujemy zmienić element graficzny poprzedzający stworzoną przed chwilą listę:
zaznaczamy listę (w taki sam sposób jak tekst);
wybieramy polecenie Wypunktowanie i numerowanie... z menu Format i klikamy na innym formacie znaku wypunktowania;
istnieje możliwość wybrania innego znaku w tym celu po wybraniu polecenia Wypunktowanie i numerowanie... klikamy na przycisku Dostosuj... a następnie na przycisku Znak..., gdzie możemy dokonać wyboru dowolnego znaku;
wybieramy dowolny znak i zatwierdzamy wybór przyciskiem OK;
- można tworzyć również wielopoziomowe listy, w tym celu należy wybrać w oknie
Wypunktowanie i numerowanie zakładkę Konspekty numerowane; to zagadnienie pozostawiamy jednak do samodzielnej realizacji;
- zapisujemy zmiany.
Tworzenie tabel
Ćwiczenie 1
Tworzenie tabeli.
- Wracamy do tworzonego wcześniej dokumentu;
- ustawiamy kursor na końcu dokumentu;
- piszemy: "Wyniki zaliczeń modułów";
- uruchamiamy polecenie Wstaw tabelę... z menu Tabela;
- wybieramy liczbę kolumn
4, liczbę wierszy też 4 i zatwierdzamy wybór kliknięciem na przycisku OK (inny sposób tworzenia tabeli polega na kliknięciu na ikonie
(Wstaw tabelę) co spowoduje rozwinięcie okna, w którym przesuwając wskaźnik myszy można określić się rozmiar tabeli);
- wstawiamy kursor w pierwszym wierszu drugiej kolumny (pierwsza pozostaje pusta) i wpisujemy: "zad 1";
- w kolejnych wierszach wpisujemy:, "zad 2", "zad 3";
- w drugim wierszu pierwszej kolumny wpisujemy: "Edytor tekstu";
- w trzecim wierszu pierwszej kolumny piszemy: "Arkusz kalkulacyjny", w czwartym wierszy: "Bazy danych";
- wypełniamy tabelę dowolnymi ocenami;
- dokonamy zmiany szerokości pierwszej kolumny, w tym celu ustawiamy wskaźnik myszki na linii oddzielającej pierwszą kolumnę od drugiej tak aby zmienił kształt na pokazany obok;

- naciskamy klawisz Ctrl (użycie tego klawisza pozwoli zachować jednakową szerokość kolumn znajdujących się na prawo od kolumny, której szerokość jest modyfikowana; wciśnięcie klawisza Alt powoduje wyświetlenie na linijce poziomej szerokości poszczególnych kolumn) a następnie w tym samym czasie wciskamy i przytrzymujemy lewy klawisz myszki i przesuwamy wskaźnik w prawą stronę do momentu aż napis "Arkusz kalkulacyjny" umieszczony zostanie w jednym wierszu (tą czynność można wykonać również w inny sposób: zaznaczając tabelę - w tym celu należy umieścić kursor myszki nad pierwszą kolumną tabeli w pozycji w której przyjmie kształt strzałki skierowanej do dołu
przytrzymać wciśnięty lewy klawisz myszki i przesunąć wskaźnik wzdłuż tabeli, a następnie z menu Tabela wybrać polecenie Wysokość i szerokość komórki... i ustawić szerokości poszczególnych wierszy lub kolumn, aby szerokość kolumny została dopasowana do ilości zawartego w niej tekstu należy wybrać opcję Autodopasowanie);
- obramujemy teraz stworzoną tabelę, w tym celu klikamy prawym przyciskiem myszy na pasku narzędzi i wybieramy pasek Tabele i krawędzie;
- klikamy na ikonie
i przesuwamy przy wciśniętym lewym przycisku wskaźnik myszki nad liniami pierwszej kolumny (górną, dolną i z lewej strony) co powinno spowodować ich zniknięcie;
- zmiany linii obramowania dokonuje się wybierając styl linii w polu
a następnie przy wciśniętym lewym przycisku przesuwając wskaźnik myszki nad liniami w tabeli, które chcemy zmienić (jeżeli styl linii widniejący w tym polu jest odpowiedni wystarczy kliknąć na ikonie
i przesuwać wskaźnik myszki przy wciśniętym lewym klawiszu myszki nad liniami tabeli) - zmieniamy więc styl linii na podwójną;
- zapisujemy zmiany.
Wstawianie grafiki
Edytor tekstów posiada możliwość wstawiania do dokumentu różnych elementów graficznych: rysunków, zdjęć (różne formaty plików graficznych), clipart'ów itp.
Ćwiczenie 1
Wstawianie clipart'a.
- Otwieramy dokument zadania;
- ustawiamy kursor za tekstem "Wykaz zadań zaliczeniowych;
- przechodzimy do następnego wiersza naciskając klawisz
Enter;
- wybieramy z menu Wstaw polecenie Rysunek/ClipArt…;
- w wyświetlonym oknie, po lewej stronie mamy możliwość wyboru kategorii ClipArt, po prawej umieszczony jest podgląd samego ClipArt'a;
- przeglądamy galerię ClipArt'ów i wybieramy
ClipArt wiążący się tematycznie z naszym dokumentem (wyboru ClipArt'a dokonuje się przez kliknięcie na jego podglądzie w prawej części okna);
- klikając na przycisku
Wstaw, kończymy procedurę wstawiania.
Uwaga! W podobny sposób możemy wstawić element graficzny z pliku. W tym celu należy wybrać polecenie Z pliku… znajdujące się w menu Wstaw/Rysunek i wskazać żądany plik.
Wstawianie nagłówka, stopki i numerów stron
Wstawianie nagłówka, stopki i numerów stron wykonamy na istniejącym już do
kumencie inflacja.doc, który należy pobrać z sieci klikając na nim myszką.
Ćwiczenie 1
Wstawienie nagłówka i stopki.
Otwieramy pobrany dokument inflacja.doc;
wybieramy z menu Widok polecenie Nagłówek i stopka;
spowoduje to przemieszczenie kursora do nagłówka, w którym wpisujemy: "Inflacja i bezrobocie";
rysujemy linię w nagłówku: w tym celu uaktywniamy pasek narzędzi Rysowanie klikając prawym przyciskiem myszy na dowolnym pasku narzędziowym i wybierając żądany pasek;
po uaktywnieniu paska narzędziowego Rysowanie klikamy na ikonie
(linia) a następnie ustawiamy wskaźnik myszki na przy lewym brzegu nagłówka, przytrzymujemy wciśnięty lewy klawisz myszki i przesuwamy wskaźnik do prawego brzegu nagłówka;
zwolnienie przycisku spowoduje narysowanie linii;
klikając na ikonie
znajdującej się na pasku narzędziowym Nagłówek i stopka przechodzimy do stopki, gdzie wpisujemy: "System rynkowy" i podobnie jak w nagłówku rysujemy linię.
Klikamy na przycisku Zamknij znajdującym się na pasku narzędziowym Nagłówek i stopka;
Zapisujemy zmiany.
Ćwiczenie 2
Wstawianie numerów stron.
- Uruchamiamy polecenie Numery stron... z menu Wstaw;
- w otworzonym oknie określamy położenie nume
rów stron;
- klikając na przycisku
OK kończymy wstawianie stron.
Ćwiczenie 3
Formatowanie dokumentu inflacja. Ćwiczenie to polega na nadaniu dokumentowi odpowiedniego wyglądu. Należy zwrócić uwagę na tabele, nagłówki podrozdziałów itd.