OPTYMALIZACJA DZIAŁAŃ PEDAGOGICZNYCH
NA LEKCJACH WYCHOWANIA FIZYCZNEGO METODY NAUCZANIA
W procesie
wychowania fizycznego zawsze występują działania nauczyciela i
ucznia. Do głównych cech sprawnego działania zalicza się:
skuteczność, ekonomiczność, korzystność i racjonalność. Wszelkie
działania w czasie lekcji podejmowane są dla powodowania zmian w
osobowości uczniów. Działanie można nazwać skutecznym wówczas, gdy
cel został osiągnięty, gdy każdy uczeń coś z lekcji wyniósł, zgodnie
z założonymi wcześniej celami tej lekcji. Jeśli przyjmiemy
założenie, że lekcja jest organizacją, zaś cechą konstruktywną tej
organizacji jest działanie poprzez zastosowanie odpowiednich
strategii, czyli między innymi właściwych metod działania, to
wskazane jest uwzględnienie w strukturze każdej lekcji wielu różnych
metod. Na każdej bowiem lekcji wychowania fizycznego stawia się
wiele celów i zadań.
Metody
wychowania fizycznego.
Proces
wychowania fizycznego jest łańcuchem celowych działań nauczyciela i
uczniów zmierzających do realizacji kolejno następujących po sobie
zadań. Każde zadanie pedagogiczne zawiera w sobie element treściowy,
wiążący się z pytaniem: co należy robić? I element operacyjny
odpowiadający na pytanie: jak należy postępować? Pierwszy element
dotyczy treści realizowanych na lekcji w związku z zadaniem, drugi-
sposobu realizowania lub rozwiązywania zadania. Sposobem tym jest
metoda.
Klasyfikacja metod wychowania fizycznego
oparta na ich funkcjonalności, której
odpowiadają procesy: przyswajania, odkrywania i przeżywania:
-
metody podające
(naśladowcza
ścisła, zadaniowa ścisła, programowego uczenia się i usprawniania
),
-
metody poszukujące
problemowe
( problemowa, bezpośredniej celowości ruchu ),
-
metody ekspresyjne
( opowieści ruchowej, zabawowa, ruchowej
ekspresji twórczej, Orffa, itp.)
Niezależnie od
wymienionych wyżej procesów każda z metod charakteryzuje się w
mniejszym lub większym stopniu mechanizmem poznawczym, kształcącym i
wychowawczym.
METODY
PODAJĄCE
1. Metoda naśladowcza - ścisła.
Polega na
ścisłym odtwarzaniu demonstrowanego zadania ruchowego, Stosuje się
ją w przypadku wyuczania czynności ruchowych. Każde ćwiczenie, czy
też bardziej złożona czynność ruchowa jest tu ściśle określona i ma
tylko jedno rozwiązanie. Czynności nauczyciela polegają na dokładnym
demonstrowaniu i objaśnianiu nauczanych ćwiczeń, wydawaniu komend,
stosowaniu środków akustycznych, na korygowaniu popełnianych błędów,
ubezpieczaniu i ocenianiu. Czynności motywujące ograniczone są
jedynie do nagradzania i karania. Uczeń jest tu jedynie przedmiotem
zabiegów dydaktycznych, jest sterowany zewnętrznie przez
nauczyciela. Aby osiągnąć cel, np. wyrobić nawyk ruchowy, opanować
jakąś umiejętność, uczeń musi powtarzać ćwiczenie dziesiątki, a
nawet setki razy. Taka metoda choć ma swoje zalety, nie rozwija
osobowości ucznia w pozytywnym kierunku, ponieważ obniża zdolność
sterowania sobą, zwiększa natomiast zapotrzebowanie na impulsy
płynące z zewnątrz; nie pobudza do podejmowania inicjatywy i utrwala
schematyczność zachowań.
2. Metoda zadaniowa – ścisła.
Ma zdecydowaną
przewagę nad metodą naśladowczą, ponieważ uczeń w wyniku
odpowiednich działań nauczyciela znajduje się w sytuacji zadaniowej,
jest wewnętrznie umotywowany. To stawianie ucznia w sytuacji
zadaniowej odbywa się poprzez uświadomienie mu stanu
nieumiejętności, braków w sprawności itp. Nauczyciel uświadamia
uczniom cel ćwiczeń i przekonuje ich do jego osiągnięcia. W ten
sposób zadania stają się osobistymi, wewnętrznie akceptowanymi
zadaniami dla uczniów.
3. Metoda programowego uczenia się i usprawniania.
Istotą tej
metody jest samodzielne uczenie się określonego zadania ruchowego
lub usprawniania się według przygotowanego przez nauczyciela
programu w postaci np. tablic poglądowych z odpowiednimi
instrukcjami. W porównaniu z poprzednimi metodami, uczniowi
pozostawia się tu pewną swobodę w uczeniu się i usprawnianiu. Dużą
rolę odgrywa w tej metodzie samokontrola i samoocena ucznia.
Charakterystyczną cecha tej grupy metod
jest przedmiotowe traktowanie ucznia, który reaguje na bodźce
zewnętrzne na zasadzie bodziec-reakcja. Nauczyciel decyduje i ściśle
określa czynności ucznia, który te czynności odtwarza i przez
wielokrotne powtarzanie opanowuje i usprawnia się ruchowo.
METODY
POSZUKUJĄCE – PROBLEMOWE
1. Metoda problemowa.
Polega na
stwarzaniu w procesie lekcyjnym sytuacji problemowych, w których
zachodzi konieczność opracowania przez uczniów projektu działań
wobec postawionego zadania ruchowego. Mamy tu więc do czynienia z
poszukiwaniem, przewidywaniem wyniku, projektowaniem działań,
rozwiązywaniem zadania problemowego, tworzeniem modelów rozwiązań i
korygowaniem ich.
2. Metoda bezpośredniej
celowości ruchu.
Istota jej
polega na wykonywaniu przez ucznia szeregu postawionych zadań,
stanowiących dla niego bezpośredni, zrozumiały i zwykle atrakcyjny
cel. W rzeczywistości jednak celem jest nie wykonanie postawionego
zadania ruchowego, lecz aktywność ruchowa, która mu towarzyszy i
przede wszystkim jej efekty. Spełnione tu zostają równocześnie
głębsze cele znane tylko nauczycielowi.
Metody zaliczane do tej grupy
charakteryzują się tym, że uczeń steruje się wewnętrznie. Jest on
przedmiotem i zarazem podmiotem działania. Zadania ruchowe,
realizowane na zajęciach, mają charakter mniej lub bardziej
samodzielnych i otwartych problemów. Proces rozwiązywania zadań
przebiega tutaj według cyklu: postawienie zadania-
myślenie-działanie-wynik.
Czynności nauczyciela polegają na
stawianiu problemów, na zachęcaniu, naprowadzaniu oraz na
nagradzaniu. Uczeń poszukuje, próbuje, tworzy modele rozwiązań,
rozwiązuje zadania, sam się kontroluje i ocenia.
METODY
EKSPRESYJNE
1.
Metoda opowieści
ruchowej.
W metodzie
tej dużą rolę odgrywa nauczyciel, który poprzez opowiadanie lub
tekst piosenki uaktywnia wyobraźnię dziecka i skłania je do
odtwarzania ruchem (zachowaniem) treści opowiadania lub piosenki.
Nauczyciel opiera się tu na wyobraźni dziecka, na jego doświadczeniu
życiowym oraz na poczynionych obserwacjach.
2. Metoda zabawowa.
Zabawa jest
jedną z głównych form aktywności ruchowej dziecka. Zabawa umożliwia
zaspokojenie jego indywidualnych potrzeb i zainteresowań, ułatwia mu
wchodzenie w życie społeczne, poznawanie otaczającej rzeczywistości
i dostosowanie jej do własnych potrzeb. Odgrywanie różnych ról staje
się dla dziecka celem i przyczyną zadowolenia. Ruchy wykonywane
przez dzieci nie muszą być ścisłym odtworzeniem zaobserwowanych w
życiu czynności. Trzeba dać dzieciom dużo swobody w interpretacji i
nie hamować ich inicjatywy i fantazji.
3. Metoda ruchowej
ekspresji twórczej.
U podstaw tej
metody leży naturalna ruchliwość i naturalny styl motoryki dziecka.
Każde dziecko charakteryzuje się szczególną skłonnością do wyrażania
swoich stanów psychicznych, nastrojów i uczuć za pomocą ruchu.
Dlatego należy dawać dzieciom jak najwięcej okazji do spontanicznego
„wyrażania się” i do kształtowania form ruchowych bez wypaczania
naturalnego charakteru ruchu. Nauczyciel określa zadania,
pozostawiając uczniom całkowitą swobodę sposobu ich wykonania.
Ćwiczącym należy powiedzieć, co mają robić, natomiast jak mają to
wykonać powinno zależeć od ich inwencji twórczej, pomysłowości,
fantazji, poczucia estetyki i nabytych doświadczeń ruchowych.
4.
Metoda Orffa w wychowaniu fizycznym..
Metoda ta
stosowana jest w pedagogice wychowania muzycznego. Znajduje
zastosowanie w wychowaniu fizycznym. Jej charakterystyczną cechą
jest posługiwanie się określonymi instrumentami muzycznymi za pomocą
których uczniowie „muzykują” i jednocześnie ćwiczą naśladując i
improwizując akty ruchowe.
Metody ekspresji mają zastosowanie
w wyrabianiu dyspozycji psychomotorycznych, w kształtowaniu
wyobraźni, estetyki ruchu, ekspresji ruchowej oraz inwencji
twórczej. Stwarzają możliwości wyrażania swoich stanów psychicznych,
nastrojów i uczuć. Wszystkie te metody, w porównaniu z metodami
podającymi, wymagają od nauczyciela przestawienia się z funkcji
monitora (przekazującego) na funkcję animatora (ożywiającego).
|