Dziś jest sobota, 7 grudnia 2024 . Od początku roku upłynęło: 341 dni.

Gimnazjalne Centrum Informacji    |  KASSK   |   Poczta    |    Blog Matematyczny  |    BIP   |    GIGANT    |    Cyfrowa Szkoła 

Hasło dla Ciebie: "Element wybrany losowo z grupy o 99-procentowej wiarygodności, będzie należał do pozostałego 1 procenta."

Aktualności
Archiwum
Ciekawe strony
Cyfrowa szkoła
Dziennik lekcyjny
ECDL
Galeria zdjęć
Gazetka
Gimnazjum Dla Dorosłych
Kadra
Kalendarz
Kluby
Komunikaty
Koncepcja pracy
Kontakt
Laureaci
Najlepsi absolwenci
Nasi Partnerzy
Nasz Patron
Nasza oferta
Pasaż sztuki
Plan lekcji
Przedmiotowe SO
Przetargi
Publikacje edukacyjne
Rada Rodziców
Regulaminy
Rekrutacja
Samorząd
UKS GimTom
Unia Europejska
Wstęp
Wyróżnienia i certyfikaty


Projekt witryny i administracja:
Dariusz Stachecki



KASSK po raz jedenasty.


W dniach 10 - 12 kwietnia 2015r. odbyła się zorganizowana przez nasze Gimnazjum, jedenasta ogólnopolska Konferencja Administratorów Szkolnych Sieci Komputerowych KASSK 2015 zatytułowana „Co dalej z cyfrową szkołą?”.

Konferencja przebiegała pod patronatem Minister Edukacji Narodowej Joanny Kluzik-Rostkowskiej, Marszałka Województwa Wielkopolskiego Marka Woźniaka, Wielkopolskiego Kuratora Oświaty Elżbiety Walkowiak, Starosty Nowotomyskiego Ireneusza Kozeckiego oraz Burmistrza Nowego Tomyśla dr. Włodzimierza Hibnera.
Patronat medialny objęły: Edustyle.pl, IT w Edukacji, EduFakty Uczę Nowocześnie, Głos Nauczycielski, Głos Wielkopolski, Tygodnik Lokalny „Nasz Dzień po Dniu” oraz Radio Merkury Poznań i Telewizja Kablowa Spółdzielni Mieszkaniowej w Nowym Tomyślu. Naszymi partnerami strategicznymi byli: Microsoft Polska, Cortland Sp. z o.o., Librus, Konsorcjum FEN oraz Poznańskie Centrum Superkomputerowo Sieciowe.

Jak co roku przygotowaliśmy propozycje wykładów i warsztatów dla nauczycieli wszystkich przedmiotów. Wiele uwagi poświęciliśmy też wnioskom z pilotażowego programu „Cyfrowa Szkoła” i jego dalszej perspektywie w latach 2015-2020. Zastanawialiśmy się jaka powinna być współczesna, cyfrowa szkoła, w jaki sposób ją budować, jak wyposażyć i jakie elementy są w niej najistotniejsze. Z przyjemnością prezentowaliśmy pierwsze e-podręczniki, pokazywaliśmy też nasze doświadczenia jako szkoły cyfrowej, mentorskiej i tej, która z sukcesem korzysta z technologii mobilnych w codziennej pracy. Istotne miejsce na KASSK miała również koncepcja nauki programowania wszystkich uczniów, na każdym etapie kształcenia, także w kontekście olbrzymiej popularności takich programów jak „Godzina Kodowania” oraz „Mistrzowie Kodowania”. Mówiliśmy o roli informatyki w szkole w kontekście opracowywanej nowej podstawy programowej z informatyki przez Radę ds. Informatyzacji Edukacji.

Dzięki uprzejmości Poznańskiego Centrum Superkomputerowo Sieciowego nasza konferencja była transmitowana przez Internetową Telewizję HD PLATON. Dzięki temu przebieg KASSK śledzili internauci nie tylko z całej Polski, ale i ze świata. Ich komentarze znaleźć było można na FaceBooku oraz innych forach o portalach społecznościowych.

Na XI KASSK przybyło wielu wybitnych przedstawicieli świata nauki, oświaty i biznesu. Konferencja rozpoczęła się w piątek 10 kwietnia o godz. 11:00 w sali widowiskowej Nowotomyskiego Ośrodka Kultury. Gości powitali Andrzej Wałęsa i Dariusz Stachecki. Symbolicznego otwarcia dokonał dr Włodzimierz Hibner - burmistrz Nowego Tomyśla. O randze KASSK świadczy duże zainteresowanie ze strony gości. Ministerstwo Edukacji Narodowej reprezentował Krzysztof Klefas z Departamentu Jakości Edukacji MEN. Nasze zaproszenie przyjęli między innymi również: Irena Pyszyńska-Królak Dyrektor Wydziału Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Poznaniu, Ireneusz Kozecki – Starosta Nowotomyski, Zbigniew Markowski prezes Spółdzielni Mieszkaniowej w Nowym Tomyślu, dr inż. Krzysztof Kurowski z Poznańskiego Centrum Superkomputerowo Sieciowego, Cecylia Szymańska – Ban – dyrektor edukacji w Microsoft, Bartosz Boczkaja z Konsorcjum FEN, Marcin Kempka prezes Librus, Jarosław Kowalski dyrektor rozwiązań cyfrowych Pearson, Monika Procukiewicz z firmy Cortland, Marcin Polak - redaktor naczelny portalu Edunews.pl

Po słowach powitania i życzeń owocnej konferencji, rozpoczęła się część merytoryczna. Wykład inauguracyjny pt. „Cyfrowy świat - w stronę nowej szkoły” wygłosił prof. dr hab. Janusz Morbitzer z Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej. Profesor zastanawiał się nad rolą tzw. „nowej szkoły” w cyfrowej rzeczywistości. Zauważył, że „wdrożenie narzędzi TI do edukacji zostało zdominowane przez aspekty technologiczne przy minimalizacji refleksji nad zmianą środowiska uczenia się.” Za istotne pytanie prof. Morbitzer uznał jak należy zmienić edukację, aby w pełni wykorzystać potencjał tkwiący w narzędziach technologicznych, jednocześnie minimalizując wszelkiego typu zagrożenia. Profesor mówił o koncentracji na uczniu, o współpracy i zaufaniu, o wielkiej roli motywacji i emocji.
Odniósł się także do Internetu, jako powszechnego medium, także edukacyjnego, także w kontekście jego wpływu na mózg, na zmianę sposobów uczenia się, absorbcję treści. Istotne miejsce w wykładzie Profesora zajęła koncepcja trzech wymiarów uczenia się: wymiar kognitywny, wymiar emocjonalny oraz wymiar społeczny.
Cały wykład prof. Janusza Morbitzera można obejrzeć na kanale portalu Edunews, dzięki uprzejmości Marcina Polaka.

Po przerwie kawowej wystąpił Marcin Kempka mówiąc o Synergii, czyli o zupełnie nowej jakości w aspekcie narzędzi do zarządzania szkołą. Nie zabrakło zaangażowania i pasji oraz kwestii indywidualizacji pracy w dążeniu do jakości edukacji.
Następnie w podróż pełną przygód po „Mapie cyfrowej szkoły” zabrali uczestników członkowie Zespołu ds. Strategii Edukacji przy Ministrze Edukacji Narodowej: prof. Marlena Plebańska, Janusz Wierzbicki i Dariusz Stachecki. W stylu popularnej niegdyś „Sondy” prelegenci prowadzili dysputę na temat roli technologii w systemie kształcenia, obalali mity i stawiali hipotezy. Stwierdzili, że czasem lepszym jest brak technologii niż jej złe użycie (na siłę, w niewłaściwym czasie lub w niewłaściwy sposób). Podkreślali, że zadaniem technologii nie jest zastąpić nauczyciela, ale wspomóc go w nauczaniu. Konkluzją wystąpienia było to, że mapa cyfrowej szkoły może być różna, różna dla każdej ze szkół, bo każda szkoła jest inna. Należy jednak kroczyć ścieżką mądrze i rozważnie, by ominąć pułapki i nie popełniać błędów. Cyfrowa szkoła, to nie tylko sprzęt, ale przede wszystkim zmiana metod kształcenia oraz zmiana roli nauczyciela w stronę bycia mentorem, przewodnikiem - trenerem, doradcą - zamiast wszechwiedzącą alfą i omegą. Każdy uczeń jest inny, potrzebuje też nieco innych metod pracy, a przede wszystkim czasu do poznania materiału. Dzięki mądrze wykorzystanej technologii możliwa jest prawdziwa indywidualizacja.
W dalszej części wystąpił dr inż. Krzysztof Kurowski, który podał w liczbach, jak bardzo zmieniło się wykorzystanie nowoczesnych mediów komputerowych i internetowych. Pokazał jak bardzo szkołom potrzebne są szybkie i stabilne łącza światłowodowe, za pomocą których można realizować cały wachlarz usług skierowanych wprost do edukacji. Nie zabrakło też informacji o stanie realizacji projektu „epodręczniki do kształcenia ogólnego”, którego PCSS jest partnerem technologicznym.
Na zakończenie tej części konferencji wystąpił Daniel Żukowski z Konsorcjum FEN, który bardzo precyzyjnie wskazał na obowiązki szkoły pod kątem zapewnienia bezpieczeństwa w szkolnych strukturach informatycznych.

Po przerwie obiadowej – kolejna atrakcja – wykład prof. Macieja Sysło, który mówił bardzo szeroko o języku informatyki, wskazując bardzo często na ogromną rolę informatyki jako nauki, ale także metody kształcenia, gdzie metody informatyczne mogą być wprost implementowane w każdym przedmiocie nauczania. Profesor Sysło scharakteryzował także propozycję nowej podstawy programowej z informatyki przygotowywaną przez Radę ds. Informacji Edukacji MEN.
Wykład Profesora był przyczynkiem do debaty na temat „ICT czy informatyka? Rola programowania w szkole”. Debatę rozpoczął łowem wstępnym prof. Stanisław Dylak, który z sobie właściwym wdziękiem i charyzmą zredefiniował pojęcie „krótko”, za to w barwny i ciekawy sposób odniósł się do wielu tez przedstawionych podczas konferencji, prezentując między innymi „spojrzenie pedagoga”, na koncepcje prof. Sysło i pobudził uczestników do refleksji. W debacie prócz prof. Dylaka wzięli udział: prof. Maciej Sysło, Cecylia Szymańska – Ban, Dorota Brzózka – Złotnicka i Maciej Borowiecki.

Na koniec obfitującego w intelektualne doznania dnia, prawie pięciusetosobowa grupa kasskowiczów wzięła udział w biesiadzie integracyjnej w Klimkowej Osadzie, gdzie przy dobrym jedzeniu można było posłuchać dobrej muzyki. Prawdziwą ucztę stanowiły występy zespołu „Jack D. Society”, który w brawurowy sposób wykonał znane covery. Można też było potańczyć przy muzyce, i kontynuować kuluarowe rozmowy, których wszędzie było pełno.

Drugi dzień Konferencji rozpoczął się blokiem wykładowym, a po nim przeprowadzonych zostało 6 sesji warsztatowych, w których odbywało się równolegle 15 warsztatów. Prócz tego przygotowaliśmy ponad 30 wystaw i ekspozycji, które cieszyły się olbrzymim zainteresowaniem uczestników. Pełną parą pracowało „Centrum Kompetencji Cyfrowej Szkoły”, demonstrowaliśmy możliwości drukarek 3D, prezentowaliśmy najnowsze, nie tylko elektroniczne pomoce dydaktyczne. Ważnymi punktami merytorycznymi KASSK stały się warsztaty prowadzone przez członków grupy SuperBelfrzy RP, Mistrzów Kodowania czy warsztaty „Laboratorium Szkoły Przyszłości” prowadzone przez PCSS. Uczniowie naszego Gimnazjum pokazali również edukacyjną potęgę gier komputerowych. Zafascynowali nauczycieli swoją dojrzałością mówiąc, „gdy gramy, to także się uczymy” pokazali w jaki sposób można wykorzystał tzw. gryfikację także podczas lekcji i projektów edukacyjnych.
Mimo pięknej pogody sale warsztatowe były pełne uczestników Konferencji, którzy z wypiekami na twarzy chłonęli wszystkie informacje.

Po kolacji uczestnicy konferencji wzięli udział w corocznej Kasskoliadzie – humorystycznej imprezie parasportowej, pełnej konkursów i niespodzianek, która od 7 lat towarzyszy naszemu spotkaniu. Tym razem, na sali wśród uczestników zasiadł także Burmistrz dr Włodzimierz Hibner, który doskonale bawił się ze wszystkimi. Kaskoliadę wzbogacił swoją obecnością Andrzej Bobkiewicz, który gwarą Starego Marycha zinterpretował znane utwory literackie. Wszyscy w doskonałych humorach bawili się wraz z młodzieżą naszego Gimnazjum.

W niedzielę, 12 kwietnia po kolejnych dwóch blokach warsztatowych wszyscy uczestnicy ponownie udali się do sali gimnastycznej, gdzie odbyła się ostatnia część plenarna. Na temat „Socjalizacja i internet - pomiędzy przesadzonymi zagrożeniami a utopijnymi korzyściami" mówił prof. dr hab. Jacek Pyżalski. Po wykładzie przyszedł czas na podsumowanie, którego dokonali Andrzej Wałęsa i Dariusz Stachecki. Tradycyjnie zamknięcia Konferencji dokonał burmistrz Nowego Tomyśla pan dr Włodzimierz Hibner.

Oferta Konferencji była bardzo bogata. Pięć bloków wykładowych wypełniły niezwykle ciekawe wystąpienia. Zostało zrealizowanych prawie 120 warsztatów Podczas KASSK 2015 gościliśmy w szkole ponad 300 uczestników, ponad 70 zaproszonych gości oraz prawie 150 przedstawicieli firm i instytucji – partnerów naszej Konferencji. Całości dopełniała ponad stuosobowa ekipa młodzieży oraz pracowników administracji i obsługi aktywnie zaangażowana w sprawny przebieg KASSK.

W opinii uczestników jedenasty KASSK utrzymał swój wysoki poziom i zakończył się sukcesem. Jest to zasługa całego, sprawdzonego już zespołu organizacyjnego, który tworzą: Andrzej Wałęsa, Dariusz Stachecki, Małgorzata Gucia, Marlena Jarczewska, Renata Kurasińska, Renata Orlicka, Ewa Maria Piątas, Wiesława Skoczylas, Krzysztof Hałas, Arkadiusz Lewandowski, Grzegorz Piątas, Krzysztof Urbaniak, Franciszek Zalewski i Piotr Witczak.
Dziękuję bardzo serdecznie Komitetowi Organizacyjnemu, pani Elżbiecie Dzierżyńskiej, która wraz z pomocnikami Martą Kasperską, Emilią Kozłowską i Łukaszem Kańdułą zadbała o profesjonalny serwis fotograficzny naszej imprezy, pracownikom administracji i obsługi, paniom z kuchni (walory bigosu cygańskiego podkreślał Burmistrz Hibner), oraz licznemu gronu Gimnazjalnej Młodzieży, która brała udział w zajęciach, prezentowała koncepcję edukacyjną gier, opiekowała się szatnią i dbała o to, by nikomu niczego nie zabrakło oraz o to, by każdy mógł trafić na interesujące go warsztaty. Dziękuję Wam za ogromne zaangażowanie i wysiłek, dzięki któremu XI Konferencja Administratorów Szkolnych Sieci Komputerowych mogła mieć taki właśnie charakter, przebiegać sprawnie i ciekawie. Dziękuję także wszystkim naszym partnerom, których pełna lista znajduje się na stronie kassk.pl, wykładowcom, osobom prowadzącym warsztaty i prezentującym stoiska z ofertami edukacyjnymi. Dziękuję uczestnikom, którzy jak zwykle swoim entuzjazmem sprawili, że wspólnie spędzone trzy konferencyjne dni były dla nas wszystkich niezwykłym przeżyciem.

Dariusz Stachecki, 2015-04-19 14:40:06

Wszystkie informacje >>

zobacz wcześniejsze informacje >>
Dziennik elektroniczny



Gimnazjum w Nowym Tomyślu - nasze filmy








Szkoła Bez Przemocy
Szkoła Ucząca Się