Dziś jest czwartek, 1 maja 2025 . Od początku roku upłynęło: 120 dni.

Gimnazjalne Centrum Informacji    |  KASSK   |   Poczta    |    Blog Matematyczny  |    BIP   |    GIGANT    |    Cyfrowa Szkoła 

Hasło dla Ciebie: "Nigdy nie kłóć się z głupcem, ludzie mogą nie dostrzec różnicy."

Aktualności
Archiwum
Ciekawe strony
Cyfrowa szkoła
Dziennik lekcyjny
ECDL
Galeria zdjęć
Gazetka
Kadra
Kalendarz
Kluby
Komunikaty
Koncepcja pracy
Kontakt
Laureaci
Najlepsi absolwenci
Nasz Patron
Nasza oferta
Pasaż sztuki
Plan lekcji
Przedmiotowe SO
Publikacje edukacyjne
Rada Rodziców
Regulaminy
Rekrutacja
UKS GimTom
Wstęp
Wyróżnienia i certyfikaty



Warsztaty szekspirowskie


W ubiegłym miesiącu liczna grupa uczniów naszego Gimnazjum udała się do Poznania na warsztaty językowe, prowadzone przez energicznego Irlandczyka, Richie’go Mullaney’a. Głównym tematem zajęć było życie i dzieło Szekspira, którego 400. rocznicę śmierci obchodzimy w tym roku. W trakcie pierwszego warsztatu (The Life and Times of Shakespeare) Richie przedstawił uczniom sylwetkę wielkiego Brytyjczyka, podając wiele ciekawych, mało znanych informacji o jego życiu. Gimnazjaliści dowiedzieli się, że:
  • Szekspir uczęszczał do szkoły od 6 do 15 roku życia, ucząc się łaciny, starożytnej greki i filozofii. Nauka przebiegała wówczas w wielogodzinnych blokach lekcyjnych między 6 rano a 6 wieczorem, z kilkoma krótkimi przerwami w ciągu dnia, przez 6 dni w tygodniu. Nauka szkolna nie była obowiązkowa – korzystało z niej mniej niż 5% ówczesnej populacji.
  • Mając 18 lat Szekspir ożenił się z 26-letnią Anne Hathaway. Młodzi musieli uzyskać zgodę sądu oraz aprobatę rodziców. Dramatopisarz doczekał się 3 dzieci, lecz jedyny syn zmarł w dzieciństwie.
  • Pisarz opuścił rodzinę i udał się do Londynu, aby rozwijać karierę aktorską. W ciągu roku został jednym z najsłynniejszych aktorów stolicy, występował przed królową, arystokratami i przedstawicielami ówczesnego establishmentu, ale grał również dla najzwyklejszych współobywateli. W czasach elżbietańskich teatr nie był rozrywką elitarną, lecz ogólnie dostępną. W trakcie spektakli widzowie jedli, pili, palili, przeklinali i swobodnie komentowali wydarzenia na scenie. Niejednokrotnie dochodziło do bójek i rękoczynów.
  • Szekspir napisał 37-38 sztuk teatralnych i 154 sonety, z których większość zaadresowana jest do młodego mężczyzny.
  • Na 3 lata przed śmiercią poeta powrócił do rodzinnego Stratford nad rzeką Avon. W testamencie zapisał żonie zaledwie łóżko … drugiego sortu (his second best bed).
W trakcie kolejnego warsztatu, poświęconego sztukom Szekspira, Richie omówił fabułę wybranych dramatów i scharakteryzował ich specyficzny język – od archaicznych obecnie zaimków thee czy thou po szekspirowskie innowacje leksykalne (dramaturg wprowadził do języka angielskiego ponad tysiąc nowych słów i zwrotów). Młodzież ćwiczyła również charakterystyczny rytm i sposób akcentowania szekspirowskich wersów. Następnie uczniowie odgrywali w parach wybrane fragmenty dialogów z Romea i Julii, Hamleta, Makbeta i Snu nocy letniej, a chętni mieli okazję zaprezentować swoje umiejętności aktorsko-interpretacyjne na scenie, podziwiani przez pozostałych uczestników warsztatów. Richie wybrał te sztuki Szekspira, których tematyka jest najbliższa młodzieży gimnazjalnej. Bohaterowie Romea i Julii mają 13-15 lat, a czwórka głównych bohaterów Snu nocy letniej to w interpretacji Richie’go postaci przypominające bohaterów serialu High School Musical – Hermia to najpopularniejsza dziewczyna w szkole, Helena jest cicha i zakompleksiona, Lysander to szkolny zawadiaka i łamacz dziewczęcych serc, a Demetrius to przystojniak z dobrego domu.

Ostatni warsztat – British Festivals and Traditions – dotyczył charakterystycznych brytyjskich świąt i tradycji. Richie pobieżnie omówił popularne i powszechnie znane święta, więcej czasu poświęcając prezentacji mniej znanych, lokalnych uroczystości. Zaprezentował szkockie zwyczaje noworoczne – first footing i fire balling i zachęcił do organizacji szkolnego pancake race w ‘Tłusty Wtorek’, wyjaśniając, że wyścigi z podrzucaniem naleśników na patelni urządza nie tylko brytyjska ulica, ale również reprezentacja brytyjskiej Marynarki i Parlamentu. Richie wspomniał o niezwykle niebezpiecznych zawodach w toczeniu serów w dół pagórka (cheese rolling) i radosnym świętowaniu nadejścia wiosny (maypole dancing, Morris dancing). Najbardziej zachęcał jednak do wybrania się na szalony edynburski festiwal Beltane, w czasie którego tysiące ludzi tańczy w rytm bębnów, pali ogniska i maluje ciała farbami, a para ochotników bierze publiczny ślub w asyście postaci w celtyckich stylizacjach. Richie przedstawił Brytyjczyków jako naród uwielbiający zbiorowe świętowanie i dobrą zabawę i namawiał polską młodzież do organizowania spontanicznych festynów i imprez.

Udział w warsztatach był prawdziwą przyjemnością ze względu na ciekawą tematykę i charyzmę prowadzącego. Uczniowie otrzymali solidną dawkę szekspirowskich inspiracji – mamy nadzieję, że teraz bez obaw sięgną po dzieła słynnego stratfordczyka.


Lucyna Bernaczyk, Aneta Gorgoń-Matera, 2016-05-15 07:54:24

Wszystkie informacje >>


zobacz wcześniejsze informacje >>
Dziennik elektroniczny




Gimnazjum w Nowym Tomyślu - nasze filmy








Szkoła Bez Przemocy
Szkoła Ucząca Się