Dziś jest czwartek, 1 maja 2025 . Od początku roku upłynęło: 120 dni.

Gimnazjalne Centrum Informacji    |  KASSK   |   Poczta    |    Blog Matematyczny  |    BIP   |    GIGANT    |    Cyfrowa Szkoła 

Hasło dla Ciebie: "Prawdopodobieństwo każdego zdarzenia jest odwrotnie proporcjonalne do stopnia, w jakim jest ono pożądane."

Aktualności
Archiwum
Ciekawe strony
Cyfrowa szkoła
Dziennik lekcyjny
ECDL
Galeria zdjęć
Gazetka
Kadra
Kalendarz
Kluby
Komunikaty
Koncepcja pracy
Kontakt
Laureaci
Najlepsi absolwenci
Nasz Patron
Nasza oferta
Pasaż sztuki
Plan lekcji
Przedmiotowe SO
Publikacje edukacyjne
Rada Rodziców
Regulaminy
Rekrutacja
UKS GimTom
Wstęp
Wyróżnienia i certyfikaty



Festiwal Młoda Malta 2016


W minionym tygodniu, między 13 a 17 czerwca, odbyła się trzecia edycja poznańskiego festiwalu Młoda Malta. Jest to impreza realizowana w ramach „dużej Malty” – festiwalu teatrów ulicznych i eksperymentalnych o wieloletniej tradycji – dedykowana młodzieży w wieku gimnazjalnym i licealnym.

Młoda Malta organizowana jest przez Gimnazjum i Liceum Akademickie Da Vinci w Poznaniu. Co roku młodzieżowe grupy teatralne z Polski i z zagranicy przygotowują krótkie przedstawienia inspirowane maltańskim idiomem (hasłem przewodnim) i prezentują je pozostałym uczestnikom i festiwalowej publiczności zgromadzonej w Auli Artis. Spektaklom towarzyszą liczne warsztaty oraz zajęcia integracyjne, w czasie których młodzież może nawiązać kontakty z rówieśnikami z innych krajów i kultur, jak również nauczyć się cennych umiejętności scenicznych i dać upust kreatywności.

Mottem tegorocznej edycji był "Aktor / Widz / Świadek". W czasie spektakli i warsztatów uczestnicy festiwalu mogli wcielić się w każdą z tych ról i podjąć próbę odnalezienia swojego miejsca i swojej roli w prawdziwym życiu. W festiwalu wzięło udział 12 grup teatralnych – oprócz zespołów polskich, w tym młodzieży obcojęzycznej z British International School of Cracov, wystąpiły grupy z Ukrainy, Niemiec, Hiszpanii i Szkocji. Gimnazjum z Nowego Tomyśla reprezentowała grupa "Lustrzani" pod opieką Aleksandry Antoniewicz-Kaszczyńskiej i Renaty Orlickiej.

Pierwszy dzień festiwalu rozpoczął się warsztatami integracyjnymi dla wszystkich uczestników, prowadzonymi przez p. Grażynę Wydrowską. Warsztaty miały na celu wzajemne poznanie i zaprzyjaźnienie się młodych aktorów i ich opiekunów, wytworzenie poczucia więzi i bliskości. Uczestnicy warsztatów przekraczali kolejne bariery intymności, od kontaktu wzrokowego po dotykowy i werbalny. Pracowali w parach oraz w większych grupach, dzieląc się informacjami o sobie, tworząc etiudy obrazujące ich pasje i zainteresowania oraz szukając symboli opisujących ich zespoły teatralne.

Następnie uczniowie zostali losowo podzieleni na trzy grupy, które w kolejnych dniach brały udział w warsztatach tematycznych – teatralnych, muzycznych i plastycznych. W czasie warsztatów teatralnych młodzi wykonywali kolejne ćwiczenia na integrację i odnalezienie harmonii w grupie – uczniowie byli wielokrotnie regrupowani tak, by każde kolejne ćwiczenie pozwoliło nawiązać bliższy kontakt z inną osobą. Młodzi aktorzy ćwiczyli również ekspresję teatralną – wyrażanie przekazu ciałem i głosem, oraz wcielali się w role aktora, widza i świadka, tworząc pantomimiczne etiudy teatralne, ingerując w przebieg etiud innych grup oraz reżyserując istotne epizody z własnego życia z aktorami swojego wyboru. Na warsztatach plastycznych młodzież konstruowała ogromne, kolorowe kukły z tektury, a w trakcie warsztatów muzycznych tworzyła dźwięki i rytmy na instrumentach perkusyjnych z recyklingu – beczkach, plastikowych pojemnikach, metalowych cylindrach.

Przez kolejne trzy dni po warsztatach grupowych odbywały się przeglądy spektakli festiwalowych, zakończone dyskusją na forum. Duże wrażenie na widzach wywarł spektakl „Szkice” Teatru 23 z Ukrainy, który obrazował walkę o szczęście – zabawę, beztroskę, piękno, miłość i przyjaźń – w niesprzyjających warunkach wojny i zagrożenia śmiercią. Piękna muzyka, taniec i ekspresyjna gra ciałem i gestem wywołała w widzach silne emocje. Mocny spektakl reprezentantów Niemiec, „Ja i ty mamy tę samą krew”, podjął temat uprzedzeń i dyskryminacji ze względu na język i kolor skóry. Ukazał podobieństwo pragnień, emocji i zachowań osób, które stereotypowo postrzegane są jako odmienne i nieprzystające, a które okazują się zdolne do zjednoczonego buntu przeciwko podziałom i klasyfikacjom. Podobne przesłanie – poszukiwanie szacunku i porozumienia między ludźmi, rozładowywanie agresji gestem pokoju, muzyką i zabawą – niósł spektakl grupy hiszpańskiej pt. „Metamorphosis”. Młodzież z Jerzykowa zaprezentowała poetyckie przedstawienie „Kołysanka do nadziei”, opowiadające o nieufnym dziecku, które dopiero pod wpływem miłości przybranych rodziców traci kolce i otwiera się na uczucia. Grupa gospodarzy w spektaklu „Hikikomori” pokazała historię chłopca/mężczyzny, który – zamknięty w klaustrofobicznym pokoju – utracił kontakt z rzeczywistością i komunikuje się tylko z postaciami z bajek, komiksów i własnej wyobraźni.

Nie zabrakło akcentów literackich – inspiracji poezją lub prozą uznanych twórców, ale i rozrywkowych – tanecznej choreografii do utworów K-pop w wykonaniu grupy Koreanek z Wrocławia.

Grupa teatralna z nowotomyskiego gimnazjum przygotowała spektakl pt. „Dzban”. Oto recenzja przedstawienia z gazetki festiwalowej:

„Oglądamy opowieść o garncarzu, który wyrabia dzban. Bierze on w ręce grudki gliny, a każda nabiera innego kształtu w jego dłoniach i nadaje im inny rytm. Tancerze ubrani w stroje w neutralnych kolorach uosabiają materię – glinę podlegającą formowaniu.

Było to bardzo poetyckie przedstawienie – historia opowiedziana bez słów, którą każdy widz może zinterpretować po swojemu. Dla nas była to przypowieść o tym, że wszyscy jesteśmy zrobieni z tej samej materii i że razem możemy tworzyć sztukę. Sami lub wraz z innymi – jesteśmy warci tyle samo.

Ciekawym dopełnieniem przedstawienia były przygotowane przez grupę filmy przedstawiające proces formowania glinianego dzbana. Podobał nam się również taniec aktorów.

Autorzy przedstawienia ukazali element codzienności – otaczającą nas materię. Jest to nieczęsto spotykany temat sztuk teatralnych.”

(Autorki recenzji: Kornelia Starczewska i Małgorzata Morchało; przekład z języka angielskiego: Lucyna Bernaczyk)

W ostatnim dniu festiwalu młodzież przygotowywała się do wystawienia spektaklu finałowego na Placu Wolności. Spektakl składał się z etiud teatralnych – fragmentów przedstawień wszystkich grup biorących udział w festiwalu, oraz wybranych scenek z warsztatów teatralnych, w tym sceny animowania lalek za pomocą niewidocznych sznurków, w której pary uczestników wcielały się naprzemiennie w role animatorów i lalek. Przerywnikiem dla etiud były popisy bębniarskie trzech grup uczestników, w czasie których pozostali aktorzy animowali na scenie ogromne kukły wykonane na warsztatach plastycznych. Każda grupa bębniła w innym rytmie, wytwarzając olbrzymią energię i wprowadzając widzów i aktorów w sensualny trans.

Po spektaklu młodzież mogła dać upust emocjom w trakcie imprezy pożegnalnej – szalonego disco party, wreszcie wymienić ostatnie uściski i obiecać sobie spotkanie w podobnym gronie w przyszłym roku.


Aleksandra Antoniewicz-Kaszczyńska, Renata Orlicka, Lucyna Bernaczyk, 2016-06-21 20:27:55

Wszystkie informacje >>


zobacz wcześniejsze informacje >>
Dziennik elektroniczny




Gimnazjum w Nowym Tomyślu - nasze filmy








Szkoła Bez Przemocy
Szkoła Ucząca Się