Dziś jest czwartek, 1 maja 2025 . Od początku roku upłynęło: 120 dni.

Gimnazjum Dla Dorosłych    |   Gimnazjalne Centrum Informacji    |  KASSK   |   Poczta    |    Portal Edukacyjny

Hasło dla Ciebie: "Stopień głupoty twojego postępowania, jest wprost proporcjonalny do liczby przyglądających ci się osób."

Aktualności
Archiwum
Ciekawe strony
Dziennik lekcyjny
ECDL
Galeria zdjęć
Gazetka
Gimnazjum Dla Dorosłych
Kadra
Kalendarz
Kluby
Komunikaty
Kontakt
Laureaci
Najlepsi absolwenci
Nasi Partnerzy
Nasz Patron
Nasza oferta
Nasze klasy
Pasaż sztuki
Plan lekcji
Przedmiotowe SO
Przetargi
Publikacje edukacyjne
Rada Rodziców
Regulaminy
Samorząd
UKS GimTom
Unia Europejska
Wstęp
Wyróżnienia i certyfikaty

Dziennik elektroniczny


WorldWide Innovative Education Forum 2010-Cape Town, South Africa


W dniach 25-30 października 2010 delegacja naszego gimnazjum uczestniczyła w Światowym Forum Innowacyjnej Edukacji w Cape Town (Kapsztad) w Republice Południowej Afryki.
Już w marcu tego roku, w uznaniu naszej szkolnej, innowacyjnej działalności, zostaliśmy zaproszeni, by reprezentować Polskę w ramach programu Microsoft „Partners in Learning” na Europejskim Forum w Berlinie. W wyniku naszych prac uzyskaliśmy możliwość ubiegania się o przyjęcie do Innovative Schools Community, czyli społeczności innowacyjnych szkół z całego świata, które uczą się wspólnie ze sobą i od siebie biorąc udział w specjalnych zajęciach w formie wirtualnego uniwersytetu wykorzystując najnowszą technologię udostępnioną przez Microsoft. Już w maju i czerwcu rozpoczęliśmy pracę, pokonując poszczególne szczeble aplikacji, wykonując stawiane nam zadania, opisując szkołę, jej działalność i wdrożone procesy innowacji. Również podczas wakacji odpowiadaliśmy na szereg pytań, dokonaliśmy samooceny w poszczególnych kategoriach. W sierpniu uzyskaliśmy rekomendację Kuratorium Oświaty w Poznaniu, przygotowaliśmy film- wizytówkę naszego Gimnazjum i 20 sierpnia złożyliśmy pełną dokumentację. Nasza praca spotkała się uznaniem i 15 września otrzymaliśmy list gratulacyjny informujący, że dołączyliśmy do grona 54 najbardziej innowacyjnych szkół na świecie! Jeszcze pół roku temu myśleliśmy o tym bardzo nieśmiało, bo kryteria były bardzo surowe, a o podobny zaszczyt ubiegało się w tym roku aż 116 szkół. Teraz jednak marzenie się spełniło! Jesteśmy w gronie Pathfinder Schools!

We wrześniu i w październiku odbyły się dwie sesje wirtualnego uniwersytetu pod hasłem „Envisioning” oraz „Living and Learning in a Global Community”. Następnym krokiem było zaproszenie nauczycielki języka angielskiego Marii Neubauer – Darskiej oraz wicedyrektora Dariusza Stacheckiego - osób bezpośrednio zaangażowanych w projekt do wzięcia udziału w WorldWide Innovative Education Forum 2010-Cape Town, South Africa

Do Kapsztadu zjechało ponad 550 uczestników z ponad 75 krajów. Polską delegację tworzyli reprezentanci naszego Gimnazjum, dr Jan Polak – menadżer projektu „Partnerstwo dla Przyszłości”, laureatka europejskiego konkursu „Innowacyjny nauczyciel” Gabriela Źrałek – nauczycielka matematyki z Sosnowca oraz Anna Grzegory logopeda ze Szkoły Podstawowej w Łodzi – innowacyjny nauczyciel 2010.

Forum w Cape Town rozpoczęliśmy od zwiedzanie południowoafrykańskich szkół. Duże wrażenie na nas zrobiła St Cyprian’s School. Jest to prywatna szkoła dla dziewcząt, do której uczęszczają dzieci na 3 poziomach: School-in-the-Woods dla dzieci w wieku 3-6 lat, 7 letnia Preparatory School i 5 letnia Senior School. Szkoła jest pięknie położona i znakomicie wyposażona. Na terenie szkoły znajduje się kampus kilku budynków, pracownie artystyczne, piękna biblioteka, która funkcjonuje podobnie jak nasze Gimnazjalne Centrum Informacji, z tą różnicą, że mieści się na 2 kondygnacjach i wyposażona jest między innymi w wygodne kanapy i pufy dla czytelników, by mogli wypocząć przy dobrej lekturze. Szkoła posiada kilka boisk do różnych gier sportowych, basen i nowoczesne obserwatorium astronomiczne. Na wszystkich olbrzymie wrażenie zrobiła przerwa, podczas której nie było wcale słychać charakterystycznej wrzawy, nie było biegania i nawoływań… uczennice zbierały się siadając w grupkach na trawnikach i chodnikach szkolnych, rozmawiając i jedząc lunch. St Cyprian’s School jest szkołą wielowyznaniową, chodzą do niej dzieci różnych ras.

Prócz serii wykładów plenarnych, Forum miało dwie zasadnicze ścieżki – innowacyjnych nauczycieli i innowacyjnych szkół. My realizowaliśmy ścieżkę dla szkół. Podczas bardzo intensywnie spędzonego czasu na rozmaitych wykładach, ćwiczeniach i panelach dyskusyjnych pozyskiwaliśmy wiedzę i wymienialiśmy się doświadczeń z innymi innowacyjnymi szkołami z całego świata. Ważną częścią Forum była wystawa, na której zarówno szkoły jak i nauczyciele prezentowali swoje osiągnięcia, projekty, które realizowali w swoich szkołach. Podczas wystawy staraliśmy się najpełniej pokazać naszą szkołę na zdjęciach, ilustracjach, filmach i specjalnie przygotowanych prezentacjach multimedialnych. Udzielaliśmy też bardzo dużo informacji, gdyż nasze stoisko cieszyło się dużą popularnością.
Wystawa była znakomitą okazją do poznania osiągnieć i pomysłów różnych szkół, do poznania ich specyfiki i charakteru. Każdy mógł znaleźć tu coś dla siebie, a wiele projektów było bardzo oryginalnych. Nam podobały się propozycje kanadyjskiej szkoły wykorzystującej nowoczesne technologie nauczania na odległość, byliśmy zafascynowani możliwościami technologicznych gadżetów w postaci cyfrowych piór. Podobał nam się brazylijski projekt „School on the Cloud” polegający na udostępnianiu treści nauczania w wirtualnej rzeczywistości. Szkoła w chmurach to ciekawy przykład interdyscyplinarnego nauczania i popularyzacji cennych pomysłów edukacyjnych. Bardzo silne wrażenie wywarła na nas wielokulturowość Innowacyjnej Społeczności. Podczas rozmaitych form aktywności współpracowali ze sobą ludzie wszystkich kolorów skóry i wielu różnych religii. Mimo, że kultury naszych krajów były często bardzo różne, różne stroje, różne przyzwyczajenia i tradycje, to jednak wiele problemów było wspólnych i wiele mogliśmy się od siebie nauczyć.

Ciekawą pozycją Forum była prezentacja nowych technologii dla edukacji. Mogliśmy się zapoznać z najnowszymi produktami firmy SMART, producenta interaktywnych tablic, które wykorzystujemy w naszej szkole, z rozwiązaniami typu MultiPoint umożliwiającymi budowę nowoczesnych pracowni komputerowych „bez komputerów”, czyli terminali korzystających z zasobów zgromadzonych na serwerze. Mogliśmy poznać najnowszy wachlarz usług Microsoft Live@Edu, MS Office 2010 oraz Windows Live 2011. Byliśmy zafascynowani możliwościami nowoczesnych laboratoriów i obserwatoriów astronomicznych. Poznaliśmy również założenia pilotażowego programu SHOUT, realizowanego przez Microsoft Partners in Learning we współpracy z Smithsonian Institution, and TakingITGlobal. Program ma na celu budowanie ogólnoświatowych społeczności uczących się, rozwijających u uczniów umiejętności krytycznego myślenia, wpierających rozwój kreatywnych i twórczych postaw. Program uczyć ma również innowacyjności i świadomości społecznej. SHOUT ma też dostarczać szkołom jednolite środowisko narzędzi do pracy metodą projektu. Ogólnoświatowa premiera programu już pod koniec listopada tego roku.

Uczestnicy Forum byli podzieleni na kilka grup. Nasza szkoła należała do drużyny nr 6, który tworzyły również szkoły z Litwy, Chorwacji, Rosji, Gruzji, Kazachstanu, Armenii i Ukrainy. Trenerem zespołu był Rosjanin Alexander Uvarov. W zespole tym będziemy także pracować przez cały rok w ramach programu Pathfinder Schools, wykorzystując do komunikacji nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne.
Podczas zajęć wymienialiśmy się doświadczeniami z zakresu wdrażania nowych technologii w proces kształcenia w swoich krajach oraz wyznaczaliśmy kierunki na przyszłość - jak szkoła powinna reagować na zmiany i jak te zmiany wpływają na szkołę. Prezentowaliśmy, w jaki sposób tworzymy innowacyjną szkołę, jak według nas powinna ona reagować na wyzwania przyszłości. W międzynarodowych grupach pod kierunkiem wykładowców z światowej sławy uniwersytetów, w formie ćwiczeń przygotowywaliśmy koncepcję szkoły w przyszłości oraz określaliśmy jej zadania. Diagnozowaliśmy swój aktualny stan, precyzowaliśmy swoje oczekiwania, określaliśmy kolejne kroki, które trzeba podjąć, aby edukacja była bardziej skuteczna, nowoczesna, otwarta na potrzeby świata i społeczeństwa XXI wieku, traktując poszczególne działania, jako element spójnego i długofalowego programu rozwoju szkoły. Każdy prezentowany temat był opracowywany i analizowany w ramach zespołu, potem następowała prezentacja koncepcji poszczególnych zespołów i proces ewaluacji.

Forum było dla nas doskonałą okazją do nawiązania ciekawej współpracy, w celu jeszcze lepszego wykorzystania technologii informacyjnych dla efektywnego budowania wizerunku Polski, jako aktywnego członka Unii Europejskiej, świadomego wyzwań stawianych mu przez współczesne cele edukacji europejskiej i światowej.

Przed nami kolejna seria wykładów w ramach Wirtualnego Uniwersytetu. Najbliższe spotkanie za pomocą „Net Meetingu” już 10 listopada. Czeka nas też praca w ramach Mentorship Team #6 Workshop, czyli warsztatów realizowanych wspólnie z zespołem nr 6.
















Przelot i pobyt naszej delegacji w Cape Town był w całości finansowany ze środków programu Partners in Learning.

Dariusz Stachecki, 2010-11-04 23:00:36

Wszystkie informacje >>

dodaj informację >>
zobacz wcześniejsze informacje >>
SMART Schowcase School


Gimnazjum w Nowym Tomyślu - innowacyjna szkoła!
Szkoła Bez Przemocy
 










Bezpieczeństwo w sieci