Aktualności
Archiwum
Ciekawe strony
Cyfrowa szkoła
Dziennik lekcyjny
ECDL
Galeria zdjęć
Gazetka
Gimnazjum Dla Dorosłych
Kadra
Kalendarz
Kluby
Komunikaty
Kontakt
Laureaci
Najlepsi absolwenci
Nasi Partnerzy
Nasz Patron
Nasza oferta
Pasaż sztuki
Plan lekcji
Przedmiotowe SO
Przetargi
Publikacje edukacyjne
Rada Rodziców
Regulaminy
Samorząd
UKS GimTom
Unia Europejska
Wstęp
Wyróżnienia i certyfikaty
Projekt witryny i
administracja: Dariusz Stachecki |

Debata szkolna W piątek, 20 stycznia w świetlicy szkolnej odbyła się debata szkolna, która miała na celu wypracowanie Kodeksu 2.0, który reguluje wykorzystanie technologii informacyjnej i komunikacyjnej w naszym Gimnazjum. Już od dawna mamy opracowane i efektywnie stosowane regulaminy dot. TiK, jednak zawsze warto o tym rozmawiać, aby wymieniać się doświadczeniami, precyzować swoje oczekiwania i wspólnie wypracowywać poszczególne reguły. Przeprowadzenie debaty jest też jednym z najważniejszych zadań programu Szkoła z Klasą 2.0, w który jesteśmy bardzo zaangażowani.
W debacie wzięli udział przedstawiciele wszystkich klas (po 3 osoby z każdej klasy), dyrekcja szkoły i nauczyciele.
Przygotowania do debaty odbywały się już w grudniu. Polegały one na analizie dokumentów, które regulują w naszej szkole wykorzystanie TiK. Debatę ogólnoszkolną poprzedzały też debaty klasowe. Uczniowie wraz z wychowawcami rozmawiali na temat wykorzystania technologii w naszej szkole, zbierali swoje uwagi i oczekiwania, zastanawiali się wspólnie w jaki sposób można to usprawnić i jeszcze bardziej upowszechnić. Poszczególne klasy przygotowały swoje propozycje, które ich przedstawiciele zaprezentowali podczas debaty szkolnej.
Debatę rozpoczął koordynator projektu Szkoła z Klasą 2.0 – Dariusz Stachecki, który przedstawił założenia programu oraz koncepcję wykorzystania walorów projektu w podejmowanych przez nasze gimnazjum działaniach. Scharakteryzował również na czym ma polegać Kodeks, co powinien regulować i jakie elementy powinien zawierać. Głos zabrał dyrektor Andrzej Wałęsa, który podkreślił miejsce jakie zajmuje TiK w szkole. Mówił także o społecznym aspekcie technologii oraz o wzajemnych oczekiwaniach uczniów, nauczycieli i rodziców w tym zakresie.
Tematy do dyskusji zostały podzielone zgodnie z propozycją CEO na siedem punktów – obszarów, w których charakteryzowaliśmy swoje działania i swoje oczekiwania w zakresie wykorzystania TiK:
- Ucz i ucz się z TIK.
- Z informacji korzystaj samodzielnie i krytycznie.
- Nie kradnij i nie daj się okraść.
- Komunikujmy się.
- Komputery pod ręką
- Bądź bezpieczny w sieci.
- Nauczcie tego dorosłych.
Uczniowie bardzo chętnie angażowali się w dyskusję. Podkreślali, że technologia jest od dawna istotnym elementem życia naszego Gimnazjum, że takie podejście podoba im się, że są dumni. Uczniowi klas trzecich wyrażali swoje obawy, że gdy ukończą naszą szkołę i pójdą do szkół ponadgimnazjalnych, to niejednokrotnie, przykładem swoich starszych kolegów będą musieli zmienić swoje przyzwyczajenia, gdyż w ich przyszłych szkołach technologia nie jest wykorzystywana w tak szerokim zakresie jak u nas. Mówili o tym, że jesteśmy bardzo przyzwyczajeni do technologii w szkole, wręcz trochę od niej uzależnieni, ale podkreślali, że jest to pozytywna forma uzależnienia, że taki sposób uczenia im bardzo odpowiada.
Zgłaszano postulaty wyposażenia kolejnych sal lekcyjnych w tablice interaktywne oraz jeszcze szerszego wykorzystania urządzeń komputerowych na niektórych lekcjach. Uczniowie sygnalizowali również, że niektórzy nauczyciele nie wykorzystują w pełni potencjału, jakim dysponują, że rzadko korzystają z tablic interaktywnych, z komputera. Jednak w pełni zgadzaliśmy się z tym, że stosowanie TiK na lekcjach powinno być mądre i nie za wszelką cenę, że jest to dobre narzędzie, ale musi być wykorzystywane wtedy, gdy jest potrzebne. Stosujemy TiK, żeby uczyć i żeby się uczyć, a nie dla nich samych.
Uczniowie zgłaszali również potrzebę korzystania z dostępnej w szkole sieci WiFi do własnych potrzeb. Tutaj pojawiła się dyskusja na temat sposobu korzystania z zasobów sieci i dostępu do treści niepożądanych. Podczas dyskusji ustaliliśmy, że potrzebne nam będzie profesjonalne rozwiązanie, które zapewni dostęp do Internetu na podstawie indywidualnego loginu i hasła, tak że każdy będzie brał odpowiedzialność za swoją aktywność w sieci.
Kolejnym elementem, który podoba się uczniom w naszej szkole był dostęp do usług w chmurze, do dziennika elektronicznego i platformy edukacyjnej oraz do usługi live@edu, która daje im dostęp do poczty elektronicznej, pojemnego dysku w chmurze oraz aplikacji web-owych. Padały postulaty dotyczące szerszego wykorzystania tych mechanizmów na lekcjach niektórych przedmiotów. Okazało się również, że niektórzy uczniowie nie mają dostępu do tej usługi, co postaramy się szybko poprawić.
Debata była protokołowana, a wnioski i propozycje poszczególnych punktów kodeksu były zapisywane jednocześnie przez nauczyciela i ucznia.
Dyskusja nad kolejnymi punktami projektu polegała bardziej na opisywaniu tego co już jest, co robimy i w jaki sposób. Niektóre punkty regulaminów otrzymały nowe brzmienie. Na wniosek uczniów przeredagowany został także punkt mówiący o wykorzystaniu telefonów komórkowych w szkole.
Często podkreślanym problemem była współpraca i wzajemna pomoc w zakresie posługiwania się nową technologią. Uczniowie deklarowali pomoc swoim kolegom oraz nauczycielom, którzy z kolei sygnalizowali potrzebę takiej wspólpracy i korzystania z pomocy uczniów. Uczniowie zaproponowali również przeprowadzenie zajęć z komputerem dla swoich bliskich z wykorzystaniem zasobów szkolnych oraz pomocy nauczycieli.
Postanowiliśmy przestrzegać postanowień Kodeksu oraz monitorować w jaki sposób jego stosowanie pomaga nam w pracy. Umówiliśmy się również, że dokonamy jego ewaluacji, a swoje wnioski przedstawimy podczas Festiwalu 2.0 w na przełomie maja i czerwca.
Dariusz Stachecki, 2012-01-22 10:41:02
Wszystkie informacje >> zobacz wcześniejsze informacje >>
|









|